nélkül mondottam. és abban semmi ellenkezö nintsen ha tettzik kegyelmednek vígyázon kegyelmed jobban reája.

Tudgya kegyelmed azt, hogy a természetnek. és avallásnak. kezdeti fel vannak álítva. és tudva vagyon mindennél ez igy lévén, a nyilvanságos. hogy a midön aresttségröl szóllók. nem azért vagyon hogy a mellet szollanék, mivel ugy vétket hoznék bé. hanem szollok azért, hogy azt el töröllyem.

A vétek el törölése alá pedig értödik szükségesen valamely jó erkölcs. a mely azal ellenkezik. ebböl következik., hogy a midön a resttségröl, és annak veszedelmes rendeletlenségeiröl szolnak, az által rendet akarnak adni, az idö jól el töltésére., mivel az idönek jol el töltése ellenkezik a resttségel. attol is szármázik ennek a véteknek el töröltetése, ehez nem kell nagyob magyarázat, se nem szükséges több környül álló beszédel ki mondani, midön értelmes személyekelött beszél valaki. nem szükséges nagy magyarázattal ki mondani, mivel ugy is meg érti a szonak értelmét. más volna. ha ostobákal beszéllene

De mint hogy az idö rövid, azon lészek hogy mentöl hamaréb ki vezessem kegyelmedet atévelygésböl. meg is kell kegyelmednek mutatnom. hogy mi légyen agazdaság, a gond viselés, vagy a takarékoság, és hogy e nem afösvénységtöl vagyon, valamint kegyelmed gondollya.

A gazdaság a házi tselédekre, vagy népekre valo gond viselésböl áll. és egy háznál lévö tseléd. kis formája egy országnak, mert valamint hogy egy ország sok tselédböl áll, ugy egy háznál lévö tseléd, sok személyböl áll. akinek ura a

(VI. Az idö Jóll el Töltésének Módgya Minden féle rendben: 108)


Előző oldal | Következő oldal